Jsme v časech kupujícího a to znamená, že na dnešním trhu nabídka převyšuje poptávku. Na tom se shodnou snad všichni odborníci, analytici, makléři, ale i majitelé, kteří se snaží prodat své nemovitosti. Kupující umí této příležitosti patřičně využít. Nestaňte se jejich obětí! Prodáváte-li nemovitost, nechte si cenu nemovitosti stanovit odborníkem. Ušetříte si spoustu času, nervů a ve finále hlavně peněz! Proč se tak děje a kam takové jednání spěje?
K čemu vede správné určení tržní ceny:
- maximalizace prodejní ceny
- rychlost prodeje
- větší zájem ze strany klientů
- větší zájem ze strany realitních makléřů
Problém vysokých cen:
- Během prvních týdnů je o nemovitost největší zájem. Když je cena příliš vysoká, odradí spoustu zájemců. Se správně určenou nabídkovou cenou vytvoříte pocit, že kupující musí rychle jednat a tím se dostanou pod tlak. V tomto období se prodává za nejvyšší ceny.
- Pokud konkurenční cenu nasadíte příliš pozdě, nebudou mít už kupující zájem. Čím déle se totiž nemovitost prodává, tím více se snižuje i prodejní cena.
- Nemovitosti, které jsou dlouho na trhu, jsou v očích kupujících nebo makléřů pochybné. Domnívají se, že je s nemovitostí něco špatně, jsou tam skryté potíže, atd. a tím pádem se vytvářejí pochybnosti o její kvalitě. Nikdo nechce to, co nikdo nechce.
- Vysoká cena může vést k tomu, že si kupující koupí jinou nemovitost v okolí, protože ve srovnání s tou vaší bude výhodnější. Jednoduše řečeno, neobstojí v konkurenci se srovnatelnými nabídkami.
K určení optimální nabídkové ceny může být použito například srovnávací metody.
Jak správně určit cenu nemovitosti
Jak a co porovnávat:
- Hlavní položky jako počet místností, metráž, velikost parcely, stav nemovitosti.
- Vedlejší položky jako balkón, terasa, krb, rohová vana,…
- Lokalita – dokonce i stejná lokalita se může lišit výhledem, blízkostí hlučné silnice, parkováním, dosahem obchodů, zástavbě,…
- Dispozice a tvary se mohou lišit jak v půdorysu tak třeba ve svažitosti terénu
- Stáří nemovitosti, její opotřebení, použité materiály a technologie,…
Největším úskalím srovnávací analýzy je, odkud jsou tyto data získávána. V dnešní době je většina nemovitostí na trhu o více než 10% nadhodnocena a člověk se dozví pouze nabídkovou cenu.
Navíc si srovnávací analýza vyžaduje značné zkušenosti k tomu, aby člověk byl schopen nemovitosti mezi sebou správně porovnat. Neví, co a jak moc cenu oproti jiné nemovitosti zvyšuje a co naopak snižuje. Téměř vždy je lepší se obrátit na zkušeného odborníka, který zná místní trh a má informace o již prodaných nemovitostech v lokalitě a jejich skutečných prodejních cenách.
Cenová strategie prodeje:
Před tím, než dojde k úpravě ceny, je třeba se zpět poohlédnout a vyhodnotit, jestli bylo opravdu uděláno maximum pro prodej nemovitosti. Je třeba si odpovědět hned na několik otázek:
- Kolik inzerátů, kde a jakou formou bylo zveřejněno?
- Je nemovitost opravdu profesionálně vyfotografována?
- Jakou zpětnou vazbu člověk získal od kupujících a realitních makléřů?
- Jaké metody aktivního prodeje byly použity?
Pokud člověk není dostatečně motivován a nechce či nemůže upravit nabídkovou cenu, raději ať se nemovitost stáhne z prodeje. V tom případě je potřeba nalézt jinou variantu jako například pronájem nemovitosti.
V případě, že není jiné varianty, nabídková cena by se měla upravit tak, aby nedocházelo k dalšímu snižování. V případě, že se bude nabídková cena postupně snižovat, může být vzbuzen dojem, že lepší je si ještě chvíli počkat.
Prodávající, kteří nabízí svou nemovitost již delší dobu, se dostávají do časového presu a mohou se stát snadnou kořistí pro kupujícího s nižší nabídkou. Tím pádem může být nemovitost prodána za nižší cenu.
Stanovení nabídkové ceny a optimalizace cenové strategie prodeje je velmi náročné i pro zkušeného makléře. Proto si nechte poradit odborníkem a investujte svůj čas rozumně. Mnohdy získáte i sta tisíce.