Tento týden mě nejvíce zaujal článek o přešlapu pana Pavla s makléřem panem Kučerou. Pan Pavel prodával byt a nepřál si být kontaktován jakoukoliv RK. Panu Kučerovi ale odolat nemohl. Měl přece kupujícího, který byt chtěl. Podepsal „rezervační“ smlouvu a věřil v to nejlepší. Z kupce se vyklubala volavka v podobě přítelkyně pana makléře a z „rezervační“ smlouvy výhradní kontrakt na 18 měsíců.
Zní to skoro jako scénář z béčkového filmu, ale tento příběh se opravdu odehrál. Pominu-li okolnosti a výpovědi, které jsou možná nepřesné a trochu matoucí, vyplývá zde několik zajímavých otázek:
- Je opravdu realitní trh prolezlý jenom podvodníky, jak čteme v médiích?
- Chybovala snad oběť, pan Pavel, který smlouvu ani nepřečetl?
- Měl by zasáhnout stát a regulovat realitní trh od ošklivců typu Kučery?
Realitním trhem projde mnoho podnikavců toužících po rychlém zbohatnutí. Nepříčí se jim používat různé praktiky. To je fakt a já ani Vy s tím nemůžeme takřka nic dělat. Možná pomůže trocha osvěty, článků, opatrnosti a přemýšlení.
Na druhou stránku v hospodě jsem už také dostal několik podmíráků a restaurační business jsem tím nezavrhnul. Pouze si více čtu recenze, procházím webové stránky a hledám argumenty k návštěvě daného zařízení. Podobně by měl člověk postupovat i při výběru realitního makléře. Co o něm říkají jeho klienti? Jaké jsou jeho webové stránky? Nabízí něco mimořádného?
Pan Pavel se určitě také poučil a příště bude více číst, co komu podepisuje. S trochou štěstí se z něj nestane zapřisáhlý pomlouvač všech realitních zprostředkovatelů a nebude je vhazovat do jednoho pytle. Možná se nad sebou zamyslí a řekne si, že udělal chybu, které mohl sám předejít.
Stát se po 20ti letech také snaží. Ministerstvo pro místní rozvoj již nějakou dobu spolupracuje s odborníky a vznikne regulace trhu. RE/MAX a Asociace realitních kanceláří pomáhá tvořit smysluplný obsah budoucího zákona, který snad jednou povznese profesi makléře do jiných sfér.
Věřím, že v budoucnu už nebudeme číst podobné články. Třeba se věci otočí a budeme psát nevraživé komentáře pod sloupky typu: „Jak chudák makléř o obchod přišel, když ho klienti obešli“ nebo „Práci odvedl, avšak zaplaceno nedostal“.
Takže hlavu vzhůru, čtěte, bděte a pečlivěji si vybírejte svého makléře. Až ho najdete, doporučte ho svým známým, ať nedopadnou jako pan Pavel.