+420 733 679 941 jakub.hrbac@re-max.cz

Jak správně určit cenu nemovitosti

Jsme v časech kupujícího a to znamená, že na dnešním trhu nabídka převyšuje poptávku. Na tom se shodnou snad všichni odborníci, analytici, makléři, ale i majitelé, kteří se snaží prodat své nemovitosti. Kupující umí této příležitosti patřičně využít. Nestaňte se jejich obětí! Prodáváte-li nemovitost, nechte si cenu nemovitosti stanovit odborníkem. Ušetříte si spoustu času, nervů a ve finále hlavně peněz! Proč se tak děje a kam takové jednání spěje?

 

K čemu vede správné určení tržní ceny:

  • maximalizace prodejní ceny
  • rychlost prodeje
  • větší zájem ze strany klientů
  • větší zájem ze strany realitních makléřů

Problém vysokých cen:

  • Během prvních týdnů je o nemovitost největší zájem. Když je cena příliš vysoká, odradí spoustu zájemců. Se správně určenou nabídkovou cenou vytvoříte pocit, že kupující musí rychle jednat a tím se dostanou pod tlak. V tomto období se prodává za nejvyšší ceny.
  • Pokud konkurenční cenu nasadíte příliš pozdě, nebudou mít už kupující zájem.  Čím déle se totiž nemovitost prodává, tím více se snižuje i prodejní cena.
  • Nemovitosti, které jsou dlouho na trhu, jsou v očích kupujících nebo makléřů pochybné. Domnívají se, že je s nemovitostí něco špatně, jsou tam skryté potíže, atd. a tím pádem se vytvářejí pochybnosti o její kvalitě. Nikdo nechce to, co nikdo nechce.
  • Vysoká cena může vést k tomu, že si kupující koupí jinou nemovitost v okolí, protože ve srovnání s tou vaší bude výhodnější. Jednoduše řečeno, neobstojí v konkurenci se srovnatelnými nabídkami.

K určení optimální nabídkové ceny může být použito například srovnávací metody.

Jak správně určit cenu nemovitosti

Jak a co porovnávat:

  • Hlavní položky jako počet místností, metráž, velikost parcely, stav nemovitosti.
  • Vedlejší položky jako balkón, terasa, krb, rohová vana,…
  • Lokalita – dokonce i stejná lokalita se může lišit výhledem, blízkostí hlučné silnice, parkováním, dosahem obchodů, zástavbě,…
  • Dispozice a tvary se mohou lišit jak v půdorysu tak třeba ve svažitosti terénu
  • Stáří nemovitosti, její opotřebení, použité materiály a technologie,…

Největším úskalím srovnávací analýzy je, odkud jsou tyto data získávána. V dnešní době je většina nemovitostí na trhu o více než 10% nadhodnocena a člověk se dozví pouze nabídkovou cenu.

Navíc si srovnávací analýza vyžaduje značné zkušenosti k tomu, aby člověk byl schopen nemovitosti mezi sebou správně porovnat. Neví, co a jak moc cenu oproti jiné nemovitosti zvyšuje a co naopak snižuje. Téměř vždy je lepší se obrátit na zkušeného odborníka, který zná místní trh a má informace o již prodaných nemovitostech v lokalitě a jejich skutečných prodejních cenách.

Cenová strategie prodeje:

Před tím, než dojde k úpravě ceny, je třeba se zpět poohlédnout a vyhodnotit, jestli bylo opravdu uděláno maximum pro prodej nemovitosti. Je třeba si odpovědět hned na několik otázek:

  • Kolik inzerátů, kde a jakou formou bylo zveřejněno?
  • Je nemovitost opravdu profesionálně vyfotografována?
  • Jakou zpětnou vazbu člověk získal od kupujících a realitních makléřů?
  • Jaké metody aktivního prodeje byly použity?

Pokud člověk není dostatečně motivován a nechce či nemůže upravit nabídkovou cenu, raději ať se nemovitost stáhne z prodeje. V tom případě je potřeba nalézt jinou variantu jako například pronájem nemovitosti.

V případě, že není jiné varianty, nabídková cena by se měla upravit tak, aby nedocházelo k dalšímu snižování. V případě, že se bude nabídková cena postupně snižovat, může být vzbuzen dojem, že lepší je si ještě chvíli počkat.

Prodávající, kteří nabízí svou nemovitost již delší dobu, se dostávají do časového presu a mohou se stát snadnou kořistí pro kupujícího s nižší nabídkou. Tím pádem může být nemovitost prodána za nižší cenu.

Stanovení nabídkové ceny a optimalizace cenové strategie prodeje je velmi náročné i pro zkušeného makléře. Proto si nechte poradit odborníkem a investujte svůj čas rozumně. Mnohdy získáte i sta tisíce.