Dům můžete předat v několika fázích:
- při podpisu kupní smlouvy
- při podání návrhu na vklad
- po přepisu na nového vlastníka
- kdykoliv jindy, pokud se všichni dohodnete
Pokud se bavíme o bezpečnosti, doporučuji vždy až po samotném přepisu na nového vlastníka. Máte jistotu, že všechno proběhlo v pořádku a nebude docházet k žádnému prodlužování.
Při samotném aktu je dobré mít předávací protokol, ve kterém zaznamenáte veškeré stavy měřičů, předaný nábytek, veškeré vybavení, tak i případné nejasnosti či vady. Pokud se vám něco nezdá nebo se jedná o závadu, pečlivě ji do protokolu zaneste. Popište ji do nejmenších podrobností, aby posléze nedošlo k případným rozporům. Protokol si nechte vždy podepsat.
Přepis energií
Vyhotovte si všechny potřebné formuláře pro přepis plynu, elektřiny, vody i internetu. Buď můžete využít plné moci, nebo se můžete společně na přepisu podílet. V dnešní době by většinu služeb mělo jít přepsat elektronicky.
Daňové přiznání
V momentě, kdy vás katastrální úřad přepíše jako vlastníka, máte 3 měsíce od začátku následujícího měsíce na vyhotovení a zaplacení daně z nabytí nemovitých věcí. Jedná se o 4 % z kupní či odhadní ceny.
Využít můžete znalce, který vám posudek pro finanční úřad udělá. V některých případech (hlavně u bytů) jde využít i tzv. směrné hodnoty. Tu si dle pokynů finančního úřadu můžete sami vygenerovat na jejich webových stránkách. Je to zdarma, a pokud má z minulosti úřad vlastní data ke srovnání, nemusí po vás chtít klasický placený posudek.